Napisanie czegokolwiek na temat
konkretnych części ciała rysowanych w stylu mangowym jest raczej trudne, a to
dlatego, że tak naprawdę ile osób - tyle styli. Ja przedstawię tylko kilka możliwych
pomysłów, bo naprawdę każdy musi wypracować swój styl. Jeżeli jednak ktoś
zaczyna dopiero swoją przygodę z tym rodzajem rysunku, to być może w czymś mu
to pomoże. Dodatkowo wspomnę o różnicach w oczach żeńskich i męskich.
I od razu - tutaj możecie zobaczyć speedpaint różnych wersji mangowych oczu:
Tutorial - jak narysować mangowe oczy
Tutorial - jak narysować mangowe oczy
Oczy żeńskie a oczy męskie
Włączcie sobie jakiekolwiek anime
albo popatrzcie na jakiekolwiek mangowe obrazki, od razu rzuci Wam się w oczy
kilka różnic w anatomii żeńskich i
męskich oczu, które oczywiście w stylu mangowym są bardzo ważne.
Wypunktujmy je sobie:
1) Wielkość - pierwsza rzecz jest raczej oczywista, oczy panów będą
zawsze odrobinę mniejsze od oczu kobiet (chyba że rysujemy w stylu zbliżonym do
semi-realistycznego, wtedy mogą wyglądać praktycznie tak samo). To pociąga za
sobą analogiczne różnice w wielkości tęczówek.
2) Kształt - oczy żeńskie są bardziej okrągłe i "otwarte"
w porównaniu do patrzałek męskich. Te drugie można rysować jako bardziej
zwężone i nieco dłuższe.
3) Rzęsy - jak łatwo się domyślić, u kobiet wystąpi ich dużo więcej
niż u mężczyzn. W zasadzie wokół męskich oczu tak naprawdę nie są rysowane
pojedyncze włoski rzęs, wystarczy pogrubiony obrys.
4) Brwi - często, chociaż też nie zawsze są grubsze i bardziej wyraziste
niż u kobiet.
Zasady te w przypadku nastolatków
czy dzieci bywają trochę zachwiane i wtedy oczy chłopaków mogą technicznie
bardziej upodabniać się do oczu kobiecych ;)
A tym razem pokażę przykład
"z życia wzięty", konkretniej z Vampire Knight'a (istnieje zarówno
manga, jak i anime o tym tytule) - wyżej oczy kobiece, niżej męskie:
Przykładowe style
Ja pokażę Wam tylko jakieś tam zarysy
pomysłów, naprawdę każdy może rysować mangowe oczy jak mu się podoba tak długo,
jak zachowa niezbędne anatomiczne elementy (chociaż i to się zmienia w
zależności od rasy jeśli mowa o fantastyce :D).
Oto przykład rysowania żeńskiego oka krok po kroku:
1. Lekki szkic z zaznaczeniem ogólnego obrysu oka i ustalenie jego wielkości.
2. Narysowanie ołówkiem górnych i dolnych rzęs oraz zaznaczenie powiek i brwi
3. Wrysowanie tęczówki w odpowiednim miejscu w zależności od kierunku patrzenia (ja założyłam, że oko patrzy na wprost, dlatego tęczówkę rysuję cetralnie w białku), z uwzględnieniem odbić i refleksów (to te białe niezamalowane plamy na tęczówce) narysowanie źrenicy; zaznaczenie cieniowania.
Kształt i wielkość zarówno tęczówki, jak i źrenicy zależą od indywidualnych preferencji ;)
4. Zaczynamy wykonywanie lineart'u - o tym wspominałam w <tym poście>.
Cienkopisem poprawiłam linie zrobione ołówkiem.
Ponieważ rysowane przeze mnie oko było dość duże, wykonałam cienkopisem obrys obszarów rzęs i brwi, które potem wypełniłam czarnym markerem, żeby było szybciej ;)
5. Wypełnienie markerem większych obszarów: brwi, linii rzęs, obrysu i cienia tęczówki.
Jeżeli jednak rysujecie mniejsze postaci, to wszystko wystarczy wypełnić długopisem czy cienkopisem, marker z uwagi na mało precyzyjną końcówkę nadaje się do kolorowania większych plam bez cienkich, ostrych końców. Końce włosków rzęs pokolorowałam już cienkopisem z tego właśnie względu. Dodałam też ciemne plamki na tęczówke, żeby nadać oku trochę więcej dynamiczności.
6. Zacieniowanie ołówkiem.
Ja wykończenie wykonałam ołówkiem, tzn. "pokolorowałam" nim tęczówkę oraz dodałam cienie na (wokół? xD) powiekach i pod brwią. Jeżeli praca jest wykonywana w kolorze to w tym momencie oczywiście zamiast ołówka chwytamy za kredki czy flamastry ;)
Przykładowe mangowe oko gotowe ;)
A tutaj już gotowe inne przykłady, wyżej oczy żeńskie, niżej męskie:
Do wykonania powyższych rysunków wykorzystałam:
- ołówek mechaniczny HB,
- ołówek 3B,
- najzwyklejszy czarny cienkopis,
- najzwyklejszy czarny marker,
- gumkę twardą.
Ekspresja zawarta w oczach
Na koniec pomyślałam, że warto
poruszyć kwestię emocji, jakie chcemy oddać w naszym rysunku czy charakter
postaci. Tak naprawdę ekspresję twarzy można rozbić na trzy składowe:
- oczy,
- brwi,
- usta.
Czasem minimalnie wystarczy
zmienić wygięcie linii ust, a całkowicie zmienia się wyraz twarzy. Ale skupmy
się na oczach.
1) Szok/strach
- oko rysujemy nieco
"powiększone", czyli bardziej rozwarte lub normalne;
- tęczówka znajduje się w
centralnej części białka, może być nawet idealnie okrągła, jeżeli oko jest
wystarczająco szeroko rozwarte;
- źrenica - jest pomniejszona,
niekiedy może być bardzo małym punktem w samym środku tęczówki;
- brwi - proste lub trochę
uniesione do góry.
2) Gniew
- oko zostawiamy w "normalnym" rozmiarze, może być
ewentualnie trochę pomniejszone/ zwężone;
- tęczówka nie jest idealnie
okrągła, jej górna krawędź zostaje przykryta przez powiekę;
- źrenica - pomniejszona jak w
przypadku szoku/strachu.
- brwi - najważniejszy element
przy gniewie, rysujemy je ściągnięte, im bardziej się zbiegają, tym bardziej postać
wydaje się rozzłoszczona, dodatkowym zabiegiem, który uwypukla tę emocję są
linie marszczenia skóry przy brwiach.
3) Smutek/żal
- oko - w rozmiarze
"normalnym"/"naturalnym", niczego nie pomniejszamy lub
powiększamy; zmieniamy ewentualnie "układ" -> górna powieka jest lekko opuszczona i bardziej przesłania białko oraz tęczówkę;
- tęczówka - jak w punkcie 2;
- źrenica - może być trochę
powiększona, ale niekoniecznie;
- brwi - wygięte w
charakterystyczny kształt przypominający literę "S", tzn. nad
wewnętrznymi kącikami oczu końce brwi rysujemy lekkim łukiem wygięte do góry,
który potem zbliżając się do zewnętrznego kącika ulega wygięciu w drugą stronę.
4) Radość/zadowolenie
Tutaj w zasadzie wszystko
rysujemy w stanie naturalnym bez żadnych powiększeń czy pomniejszeń, główną
role w oddaniu radości pełnią usta, dlatego pominę rysunek poglądowy oka ;) Uwaga jedynie na brwi - rysujemy je prostą
linią, która nie odgina się w żadną stronę.
5) Obojętność/ kamienna twarz
- oko - może być narysowanie naturalnie lub z nieco bardziej opuszczoną powieką; ważną rolę w całości pełnią również usta, a samo oko przypomina ogólnym układem smutek, wyjątkiem są brwi;
- oko - może być narysowanie naturalnie lub z nieco bardziej opuszczoną powieką; ważną rolę w całości pełnią również usta, a samo oko przypomina ogólnym układem smutek, wyjątkiem są brwi;
- tęczówka - jak w punkcie 3;
- źrenica - powiększona, może nie
do końca wypełniona, to nadaje oku zamglony wyraz;
- brwi - proste, ewentualnie
minimalnie wygięty łuk ku górze.
Wybrałam tylko kilka podstawowych
ekspresji, jakie przyszły mi do głowy. A jeżeli ktoś ma jeszcze jakiś pomysł
czy uwagi, proszę o podrzucenie go w komentarzu :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz