Tym razem postanowiłam stworzyć
wpis dotyczący tylko stylu mangowego, ponieważ od dość dawna niczego takiego
nie rysowałam ze względu na skupienie się na rysunku realistycznym. Pomyślałam
więc, że warto sobie co nieco przypomnieć :)
Na początek zajmiemy się anatomią mangowej głowy, której
podstawowe podziały wcale nie odbiegają aż tak daleko od tych realistycznych,
jak wspominałam w <poprzednim poście>. Pomyślałam, że dobrze będzie
zebrać pewne zasady bardziej techniczne, które są przydatne zwłaszcza wtedy,
kiedy naprawdę nie wiadomo od czego zacząć. Te zasady można równie dobrze
wykorzystywać przy rysowaniu semirealistycznym (czyli czymś pomiędzy realizmem
a kreskówką) czy realistycznym.
Zakładam, że rysuję twarz w
widoku 3/4, czyli lekko przekręconą w bok, a nie patrzącą na wprost. Tak wygląda efekt końcowy, do którego będę dążyć poprzez opisane poniżej kroki:
Jak widzicie po bokach znajdują się jakieś potworne matematyczne pisadła, ale to wszystko, żeby pomóc zrozumieć, o czym piszę ;D
1. Najpierw rysujemy okrąg.
Wiem, że ten początkowy etap może poważnie zirytować :D
Ale okrąg nie musi być idealnie okrągły, jeśli ktoś się jednak bardzo na to uprze
zawsze może użyć cyrkla. Do narysowania okręgu najlepiej użyć lekkiego bądź
lekkich ruchów tak, żeby stworzyć słabą linię. Będzie on symbolizował górną
część czaszki. Idea jest taka, żeby poszczególne elementy głowy zastąpić
ogólnymi bryłami.
Na zdjęciu widać również ołówek, którego użyłam do wykonania tego tutorialowego szkicu ;)
2. Zaznaczenie
części skroniowej owalem.
Sam okrąg nie stanowi odpowiedniego symbolu czaszki, bo
nie jest ona idealnie okrągła - po bokach występują spłaszczenia i teraz przyszła
kolej na ich odwzorowanie, a w zasadzie tylko jednego z nich, bo rysuję twarz w
widoku 3/4.
Owal rysujemy po stronie, która będzie lepiej widoczna (w
moim przypadku to lewa strona rysowanej twarzy). Jego wysokość stanowi około 2/3
wysokości narysowanego okręgu. Jak ustalić ten wymiar?
- Najlepiej wspomóc się dodatkowymi liniami podziału: w
połowie wysokości okręgu i na jego obrzeżach,
- następnie każdą z połówek na oko dzielimy na trzy części
- owal zawierać się będzie między skrajnymi częściami.
Co do szerokości owalu, nie ma tutaj stałej zależności.
Wymiar ten zależy od tego jak bardzo twarz zwrócona będzie w bok. Jeśli
bardziej - szerokość owalu zwiększy się, a zatem trzeba to wyczuć i wyćwiczyć
;)
3. Linia
ucho-brwi
Jest to linia przechodząca przez
owal w poziomie lub pod kątem. Kąt ten zależy od kierunku patrzenia. Jeżeli
założymy sobie, że nasza postać spoglądać będzie w górę, lewy koniec (z naszego
punktu widzenia) odchyli się do góry. Natomiast punkt przecięcia tej linii z
obrysem owalu mniej więcej wyznaczać będzie koniec brwi. Najlepiej przedstawią
to obrazki poniżej :)
4. Linia nos-policzki
Teraz przyszło kolej na
stworzenie linii równoległej do tej z punktu 3go. Zaczynamy rysować ją z dołu
narysowanego owalu i prowadzimy w miarę możliwości z tym samym zakrzywieniem co
linię ucho-brwi. To co właśnie stworzyliśmy stanowi oś biegnącą przez policzki,
a co ważniejsze - wyznacza położenie dołu nosa.
5. Znalezienie punktu podbródka
Ludzka głowa może zostać
podzielona na trzy części, oczywiście mniej więcej (to musimy wizualnie ocenić
ostatecznie sami i ewentualnie poprzesuwać niektóre elementy twarzy). Obszar
między liniami 3. i 4. stanowi właśnie środkową 1/3 tego podziału. Powyżej
można odznaczyć sobie obszar tej samej szerokości, którego górna krawędź
wyznaczy linię włosów. Co nie jest aż takie raczej ważne biorąc pod uwagę
mnóstwo możliwych do narysowania fryzur z lokami i grzywkami, które to i tak
zakryją. Nas interesować będzie obszar poniżej tego środkowego. A zatem przy
pomocy ołówka czy nawet linijki odkładamy odległość od linii nos-policzki w dół
równą odległości pomiędzy liniami nos-policzki i ucho-brwi. Znowu, słownie
trochę to może się wydawać zagmatwane, na obrazkach widać to na pewno lepiej ;)
6. Obrys szczęki
Tutaj trzeba się już oprzeć nie
na konkretnych wymiarach i zależnościach a po prostu na wyobraźni. Od punktu
przecięcia okręgu z linią ucho-brwi prowadzimy niemal pionową kreskę w dół - to
ogólny zarys prawego policzka twarzy. Podbródek zaznaczamy lekko na oko, jeżeli
chcemy w ogóle jakiś narysować, a jeżeli nie prowadzimy od razu drugą linię od
punktu styku dołu owalu i linii nos-policzki do dolnego końca linii, którą
narysowaliśmy przed chwilą.
7. Linia środkowa twarzy
Przyszła kolej na linię
wyznaczającą fizyczny środek rysowanej twarzy, czyli mniej więcej szlak, którym
będzie biegł nos, znajdujący się pomiędzy brwiami. Linia ta będzie, ponieważ
rysujemy profil 3/4 zwrócony w nasze lewo, będzie się znajdowała bliżej naszej
lewej ręki. Dodatkowo można zaznaczyć łuk od podbródka do przecięcia linii
ucho-brwi i pionowej osi owalu, ale nie jest to konieczne.
Dodajemy linie szyi i mamy gotowy
zarys głowy ;)
7. Po wykonaniu bazy czas na
wypełnienie elementami twarzy: oczami, brwiami, nosem i ustami. Ja tym razem
zrobię to bardzo pobieżnie, bo poświęcę temu dokładniejszy, oddzielny post :) Tak to wygląda po złożeniu do kupy:
Ogólnie pamiętajcie o tym, żeby nie rysować tak ciężkich linii, jak widać to powyżej, ja mocniej przyciskałam ołówek, a potem jeszcze nieco przyciemniłam zdjęcia, żeby było w miarę widać, co się dzieje. Mam nadzieję, że komuś się to wszystko przyda :)
Pozdrawiam,
Sha "Witchenette" dow ;>
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz