wtorek, 26 lipca 2016

Mangowa anatomia - jak narysować twarz?

Tym razem postanowiłam stworzyć wpis dotyczący tylko stylu mangowego, ponieważ od dość dawna niczego takiego nie rysowałam ze względu na skupienie się na rysunku realistycznym. Pomyślałam więc, że warto sobie co nieco przypomnieć :)

Na początek zajmiemy się anatomią mangowej głowy, której podstawowe podziały wcale nie odbiegają aż tak daleko od tych realistycznych, jak wspominałam w <poprzednim poście>. Pomyślałam, że dobrze będzie zebrać pewne zasady bardziej techniczne, które są przydatne zwłaszcza wtedy, kiedy naprawdę nie wiadomo od czego zacząć. Te zasady można równie dobrze wykorzystywać przy rysowaniu semirealistycznym (czyli czymś pomiędzy realizmem a kreskówką) czy realistycznym.

Zakładam, że rysuję twarz w widoku 3/4, czyli lekko przekręconą w bok, a nie patrzącą na wprost. Tak wygląda efekt końcowy, do którego będę dążyć poprzez opisane poniżej kroki:


Jak widzicie po bokach znajdują się jakieś potworne matematyczne pisadła, ale to wszystko, żeby pomóc zrozumieć, o czym piszę ;D

1. Najpierw rysujemy okrąg.
Wiem, że ten początkowy etap może poważnie zirytować :D Ale okrąg nie musi być idealnie okrągły, jeśli ktoś się jednak bardzo na to uprze zawsze może użyć cyrkla. Do narysowania okręgu najlepiej użyć lekkiego bądź lekkich ruchów tak, żeby stworzyć słabą linię. Będzie on symbolizował górną część czaszki. Idea jest taka, żeby poszczególne elementy głowy zastąpić ogólnymi bryłami.

Na zdjęciu widać również ołówek, którego użyłam do wykonania tego tutorialowego szkicu ;)


2. Zaznaczenie części skroniowej owalem.
Sam okrąg nie stanowi odpowiedniego symbolu czaszki, bo nie jest ona idealnie okrągła - po bokach występują spłaszczenia i teraz przyszła kolej na ich odwzorowanie, a w zasadzie tylko jednego z nich, bo rysuję twarz w widoku 3/4.
Owal rysujemy po stronie, która będzie lepiej widoczna (w moim przypadku to lewa strona rysowanej twarzy). Jego wysokość stanowi około 2/3 wysokości narysowanego okręgu. Jak ustalić ten wymiar?
- Najlepiej wspomóc się dodatkowymi liniami podziału: w połowie wysokości okręgu i na jego obrzeżach,
- następnie każdą z połówek na oko dzielimy na trzy części
- owal zawierać się będzie między skrajnymi częściami.
Co do szerokości owalu, nie ma tutaj stałej zależności. Wymiar ten zależy od tego jak bardzo twarz zwrócona będzie w bok. Jeśli bardziej - szerokość owalu zwiększy się, a zatem trzeba to wyczuć i wyćwiczyć ;)




3. Linia ucho-brwi
Jest to linia przechodząca przez owal w poziomie lub pod kątem. Kąt ten zależy od kierunku patrzenia. Jeżeli założymy sobie, że nasza postać spoglądać będzie w górę, lewy koniec (z naszego punktu widzenia) odchyli się do góry. Natomiast punkt przecięcia tej linii z obrysem owalu mniej więcej wyznaczać będzie koniec brwi. Najlepiej przedstawią to obrazki poniżej :)



4. Linia nos-policzki
Teraz przyszło kolej na stworzenie linii równoległej do tej z punktu 3go. Zaczynamy rysować ją z dołu narysowanego owalu i prowadzimy w miarę możliwości z tym samym zakrzywieniem co linię ucho-brwi. To co właśnie stworzyliśmy stanowi oś biegnącą przez policzki, a co ważniejsze - wyznacza położenie dołu nosa.



5. Znalezienie punktu podbródka
Ludzka głowa może zostać podzielona na trzy części, oczywiście mniej więcej (to musimy wizualnie ocenić ostatecznie sami i ewentualnie poprzesuwać niektóre elementy twarzy). Obszar między liniami 3. i 4. stanowi właśnie środkową 1/3 tego podziału. Powyżej można odznaczyć sobie obszar tej samej szerokości, którego górna krawędź wyznaczy linię włosów. Co nie jest aż takie raczej ważne biorąc pod uwagę mnóstwo możliwych do narysowania fryzur z lokami i grzywkami, które to i tak zakryją. Nas interesować będzie obszar poniżej tego środkowego. A zatem przy pomocy ołówka czy nawet linijki odkładamy odległość od linii nos-policzki w dół równą odległości pomiędzy liniami nos-policzki i ucho-brwi. Znowu, słownie trochę to może się wydawać zagmatwane, na obrazkach widać to na pewno lepiej ;)



6. Obrys szczęki
Tutaj trzeba się już oprzeć nie na konkretnych wymiarach i zależnościach a po prostu na wyobraźni. Od punktu przecięcia okręgu z linią ucho-brwi prowadzimy niemal pionową kreskę w dół - to ogólny zarys prawego policzka twarzy. Podbródek zaznaczamy lekko na oko, jeżeli chcemy w ogóle jakiś narysować, a jeżeli nie prowadzimy od razu drugą linię od punktu styku dołu owalu i linii nos-policzki do dolnego końca linii, którą narysowaliśmy przed chwilą. 



7. Linia środkowa twarzy
Przyszła kolej na linię wyznaczającą fizyczny środek rysowanej twarzy, czyli mniej więcej szlak, którym będzie biegł nos, znajdujący się pomiędzy brwiami. Linia ta będzie, ponieważ rysujemy profil 3/4 zwrócony w nasze lewo, będzie się znajdowała bliżej naszej lewej ręki. Dodatkowo można zaznaczyć łuk od podbródka do przecięcia linii ucho-brwi i pionowej osi owalu, ale nie jest to konieczne.
Dodajemy linie szyi i mamy gotowy zarys głowy ;) 


 
7. Po wykonaniu bazy czas na wypełnienie elementami twarzy: oczami, brwiami, nosem i ustami. Ja tym razem zrobię to bardzo pobieżnie, bo poświęcę temu dokładniejszy, oddzielny post :) Tak to wygląda po złożeniu do kupy:


Ogólnie pamiętajcie o tym, żeby nie rysować tak ciężkich linii, jak widać to powyżej, ja mocniej przyciskałam ołówek, a potem jeszcze nieco przyciemniłam zdjęcia, żeby było w miarę widać, co się dzieje. Mam nadzieję, że komuś się to wszystko przyda :)
Pozdrawiam,
Sha "Witchenette" dow ;>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz